تحکیم بنیاد خانواده
تحکیم بنیاد خانواده

1-استحکام روابط میان اعضا
علاقه داشتن به یک رابطه‌ی سالم، ایجاد یک کانون گرم و صمیمى و رسیدن به تفاهم، مسئولیت همه‌ی اعضاى خانواده به‌ویژه زن و شوهر است. مى‌توان گفت که حل مسائل زناشویى و خانوادگى مستلزم کوشش همه جانبه‌ی اعضاى خانواده به‌خصوص زن و شوهر است. 
2-پیوند بین اعضاى خانواده
در ارزیابى روابط زناشویى، هر یک از زوج‌ها باید بدانند که همسر او نزدیک‌ترین و محرم‌ترین فرد به او است. لذا توصیه مى‌شود به همسرتان به عنوان یک نیمه‌تن، حامى و پشتیبان نگاه کنید و تلاش نمایید وى را خوشبخت کنید. خداوند در قرآن کریم مى فرماید: «هُنَّ لباسٌ لکُم وَ انتُم لباسٌ لهنَّ؛ زنان به منزله‌ی لباسى براى شمایند و شما به منزله‌ی لباسى براى آن‌ها.»
3-کسب دانش و مهارت
انجام دادن هر کارى به مهارت و دانش نیاز دارد. یعنى براى یک همسر توانا شدن، باید دانایى‌ها، دانش‌ها و مهارت‌هاى لازم را کسب کرد. از این رو توصیه مى‌شود با مطالعه‌ی کتاب‌هاى مربوط به تعلیم و تربیت، روانشناسى خانواده و آئین همسردارى و شرکت در جلسه‌هاى آموزشى خانواده به دانش و مهارت خود بیفزایند.(3)
4-  روابط سالم میان اعضا
خانواده نهاد اصلى و ویژه‌ در جامعه است و برقرارى روابط انسانى سالم و درست میان اعضاى خانواده مهمترین عامل سلامت خانواده است. سعى کنید با همدلى، همفکرى، همکارى و هماهنگى، روابط سالمى را میان اعضاى خانواده‌ی خود برقرار نمایید. امام صادق(علیه السّلام) فرمودند: «وَ مَن حَسُن بِرُّه باَهلِه زاد اللّه ُ فى عمرِه؛ هر کس با خانواده‌اش نیک‌رفتار باشد، خداوند بر عمرش بیفزاید.»
5-ایجاد امنیت روانى
لازمه‌ی استمرار روابط زناشویى سالم، داشتن تعهد و وفادارى، اعتماد، انصاف، صمیمیت، پذیرش متقابل، سعه ی صدر، تفاهم و اعتماد است. با رعایت این اصول نسبت به همسرتان احساس مسئولیت کنید و در خانه، فضایی سرشار از امنیت عاطفى ایجاد کنید. امام سجاد(علیه السّلام) فرمود: «... و اِنَّ أرضاکم عند اللّه أسبغکم على عَیاله؛ خدا از کسى که زمینه‌ی آسایش خانواده‌ی خود را [آبرومندانه] فراهم سازد خشنودتر است.»
6-تأیید همدیگر
مورد صحبت و توجه قرار گرفتن از نیازهاى اساسى انسان است. سعى کنید در روابط زناشویى‌تان به طریقى رفتارهاى مطلوب همسرتان را مورد توجه قرار دهید و تأیید کنید. همسر شما باید بفهمد که براى او ارزش قائل هستید. خلاصه آن‌ که تشویق، تأیید و بیان نکات مثبت، باید به طور آشکار و یا در جمع باشد و تذکر نکات منفى و انتقاد باید به شکل محرمانه و در تنهایى صورت گیرد. پیامبر اسلام(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: «خَیرکُم خَیرکُم لاَهلِه؛ بهترین شما، بهترین براى خانواده‌اش است.»
7- برخورد منطقى با مشکلات
باید در نظر داشت که مشکل یک طرف و شیوه‌ی برخورد با مشکل طرف دیگر است. به جاى اتخاذ روش پرخاشگرانه، خشونت‌آمیز و بدبینانه، بهتر است روش مسالمت‌آمیز، صمیمانه و خوش‌بینانه را انتخاب کرد. اگر رفتارى براى شما مبهم است، ساده‌ترین راه این است که از همسرتان سؤال کنید هدف شما از انجام این کار چیست؟ منظور شما از این حرف چیست؟ چرا این گونه رفتار مى‌کنی؟ چطور شد که این گونه عمل کردى؟ و غیره.
8-جلوگیرى از سوء تفاهم
مهم‌ترین عامل پدیدآیى مسائل و مشکلات زناشویى، سوء ارتباطات و سوء تفاهمات است. هر زن و مردى به سهم خود مسئولیت دارند که از به ‌وجود آمدن این مسائل پیش‌گیرى کنند و در اولین فرصت ممکن، به حل و فصل آن‌ها بپردازند زیرا سوء تفاهمات به صورت یک فرآیند مخرب و پیش‌رونده عمل مى‌کنند. 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: آموزشی، آموزش خانواده، ،
:: برچسب‌ها: تحکیم خانواده, نقش زن در تحکیم خانواده,
نويسنده : پروین زینالی(مدیر سایت)