اینتر نت و شبکه های اجتماعی جدید نقش رسانه های سنتی و پیشین را کمرنگ می کند. رادیو و تلویزیون و مطبوعات و خبرگزاری ها اکنون رقیب مخاطبان شده اند درحالیکه در گذشته خوراک مخاطبان بوده است.
ویژگی های رسانه های اجتماعی
1- امکان مشارکت همه : مرز و خط کشی بین رسانه و مخاطب را ازبین برده اند.
2- باز بودن: برای مشارکت اعضا باز است و دیگران رابرای مشارکت تشویق می کنند.
3- ارتباط دوسویه : محتوای رسانه های سنتی یکسویه بود و اطلاعات را منتشر می کرد. اکنون ارتباط از یکسو به دوسویی تبدیل شده است. ایراد آن این است که شخص شناخته نمی شود.
4- شکل گیری اجتماعات های آنلاین (می تواند حسن باشد)
5- توانایی برقراری ارتباط: با سایت ها و منابع دیگر و افراد دیگر ارتباط برقرار می کند.
6- شبکه های اجتماعی شهروندی را به شبکه وندی تبدیل کرده است هم شهری=هم شبکه ای
آمار 7 گونه از فعالان در شبکه های اجتماعی
فعالین |
کسب و کار |
واکنش خواهان |
پیگیرها |
رابطه ها |
احساساتی |
گزینشگرا |
نوع دوست |
درصد |
5/2 |
6/2 |
6/5 |
9/7 |
7/16 |
1/26 |
6/39 |
واکنش خواهان: پیام می دهند و منتظر عکس العمل هستند.
پیگیرها: مطالب را برای اخبار جدید پیگیری می کنند.
رابطه ها: پیام می دهند و پیام می گیرند. (آسیب دارد)
کارکرد منفی شبکه های اجتماعی:
دوست یابی و همسریابی- اپاجی گری- روابط نامشروع جنسی مجازی- چت های مستهجن- حمله به نهاد خانواده و اخلاق – فروش مواد مخدر(تحویل در محل)- فرستادن استیکر به زن و مرد نامحرم- حریم محرم و نا محرم را می شکند. اعتیاد آور است- اکران نمایش زنای مجازی- کارهای زشت دنیای مجازی به دنیای حقیقی ختم می شود و فساد کسترش می یابد. چت های مستهجن برای اخاذی- بعضی گروه ها اسامی نامناسب برای خود انتخاب می کنند. به نوجوان باید آسیب پذیری را بشناسانیم.
تاثیرات شبکه های اجتماعی: کاهش احساسات- متن گرایی- انعطاف پذیری هویتی- دریافت های جایگزین- جایگا های مساوی شده- فرامکانی- انعطاف پذبری موقت- گونه گونی اجتماعی- قابلیت ذخیره سازی- واپاشی رسانه ای
برای ارتباط موفق بین اعضای خانواده
بهتر است رابطه عاطفی پسر با مادر بیشتر و رابطه دوستی پسر با پدر بیشتر شود همچنین رابطه عاطفی دختر باپدر بیشتر و رابطه دوستی دختر با مادر بیشتر باشد.
نظرات شما عزیزان: