بررسي تاثير ارتباط مستمر اوليا و مربيان در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان
بررسي تاثير ارتباط مستمر اوليا و مربيان در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان

به طور كلي اكثر پدران و مادران به فعاليتهاي آموزشي فرزندان خود علاقه مند بوده و در فراهم ساختن امكانات و تسهيلات لازم براي تحصيلات موفقيت آميز فرزندان خود از هيچ كوششي فروگذار نميكنند. در واقع هر پدر و مادري خواهان موفقيت فرزندان خويش است.
     بر مبناي يك احساس و سنت ديرين مشخصترين مسووليت خانواده در قبال زيست و رفاه فرزند خويش در تامين غذا، پوشاك، مسكن، بهداشت و تربيت خلاصه شده است. غذا و پوشاك و مسكن در چهارچوب تسهيلاتي كه خانواده براي خود فراهم ميكند تامين ميشود. در اين سه زمينه فرزندان خانوادهها در كنار ديگر افراد خانواده از امكاناتي كه نيازهاي آنها را رفع ميكنند بهرهمند ميشوند.
       بهداشت فرزندان خانواده در دو بعد مراقبت و پيشگيري و درمان يكي با مسووليت و كوشش خانواده و ديگري با مباشرت پزشك و سازمانهاي درماني شكل ميگيرد. پدر و مادر به انگيزه علاقهاي كه به حيات و سلامت فرزند خويش دارند، به فراخور امكانات اجتماعي و اقتصادي خود براي حفظ سلامت فرزند خويش اهتمام دارند.
    در مساله تربيت، به ويژه از لحاظ جنبههاي عمومي اغلب نقش خانواده كمتر از آن است كه انتظار ميرود.
     شرايط اجتماعي امروز وضعي پيش آورده است كه در مجموع كوششهاي پدر و مادر، آن تلاش عمده اي كه به هدف مشخص تربيتي متوجه باشد تقريبا جايي ندارد و دستخوش اغماض و بيتوجهي است. اولياي بعضي از خانوادهها هنوز تصور ميكنند كه وظيفه پدر و مادر تهيه امكانات مالي و مادي و تامين نيازهاي اوليه فرزندان است و كار تربيتي را بايستي به مدارس واگذار كرد و با اين نقطه ديد كه مساله تربيت به مدرسه محول است از مهمترين نيازهاي دوره رشد فرزندان خويش بيتوجه ميگذرند و احتمالا به محض مشاهده رفتار نابهنجار در فرزندان خود مدرسه و معلم و ديگر عوامل تربيتي مدارس را مقصر ميپندارند.
      در جامعه امروز مدرسه عملكرد تربيت كودكان را در چارچوب هدفها و برنامههاي مشخص تربيت عمومي عهدهدار ميباشد. آموزش و پرورش عمومي به نيازهاي تربيتي هرگروه در قالب هدفهاي كلي تربيتي و رشد، كم و بيش پاسخ ميدهد اما طبيعت هر فرد را ويژگيهايي است كه در قالب برنامههاي عمومي نميگنجد و به چارهجويي و اعمال روشهاي خاص نياز دارد.
     هدفها و سياستهاي آموزش عمومي به شرايط طبيعي و متوسط هر گروه سني متوجه است و مدرسه را معمولا مجال آن نيست كه ضرورتها و نيازهاي تربيتي فرد را نيز تشخيص دهد و به صورت مطلوب دنبال كند.
     مجموعه اين نگرشهاي اولياي دانش آموزان و مسوولان مدارس، شرايطي را فراهم ميسازد كه دانش آموزان تحت تاثير برخي عوامل مخرب در فاصله بين خانه و مدرسه قرار گيرند. اين عوامل در برخي مواقع چنان تاثير عميقي بر شخصيت، رفتار و امور آموزشي دانش آموزان بر جاي ميگذارد كه كليه تلاشها و زحمات اوليا و مربيان و معلمان را بيثمر ميسازد. اينك در شرايط دشوار حاضر در هنگامه ورود به دوره تحولات فرهنگي و سياسي جديد، به نظر ميرسد كه اوليا و متوليان دستگاه تعليم و تربيت بيش از هر زمان ديگر كليه عوامل تاثيرگذار بر رشد و شخصيت كودكان و نوجوانان را شناسايي و نسبت به كنترل عوامل بازدارنده اقدام كنند. www.zibaweb.com
     تربيت صحيح كودكان و نوجوانان كوشش و همكاري متقابل خانواده و مدرسه را براي شناخت و چارجويي مسائل روزمره تربيتي ايجاب ميكند. بهطوري كه امروزه پيوند مستمر خانه و مدرسه و ارتباط متقابل اوليا و مربيان به عنوان يكي از مهمترين اركان تعليم و تربيت مطرح است.آنجا كه پدر و مادر مسووليت تربيت فرزند خويش را يكجا به مدرسه محول ميكنند و از آن نيازها و ضرورتهاي تربيتي فرزند خويش كه در چارچوب تربيت عمومي و رسمي نميگنجد، فارغ هستند و به انتظار نتايج تربيت رسمي، فرصتها را از دست ميدهند دشواريها و كمبودهايي پديد ميآيد كه همكاري و همفكري خانواده و مدرسه بهموقع و بهسادگي ميتواند در جهت رفع آنها موثر باشد.
     مدرسه معمولا به ضرورتهاي تربيت فردي كمتر برخورد ميكند و كمتر ميرسد. چه بسيار ضرورتها كه در ارتباط با نياز تربيتي يكايك كودكان و نوجوانان درخور توجه هستند و مربي و معلم به آنها برخورد نميكند. بهطوري كه آنها را نميشناسد و تشخيص نميدهد يا از آنها با چشمپوشي و اغماض ميگذرد و اين خانواده است كه در مقياس محدود مراقبت يا در اثر تماس بيشتر و مستقيمتر روزانه با ويژگيهاي فرزند، به اين نيازها برخورد ميكند و فرزند خود را بهتر ميشناسد.
      خانوادهها اغلب از هدفها و رئوس آموزش و پرورش رسمي و ابعاد آن بي اطلاعند و بنابراين ممكن است از نظر مسائل تربيتي مخالف با تربيت رسمي مدرسهاي عمل كنند. اين شيوه زماني تعديل ميشود كه بين مدرسه و خانواده تبادل اطلاع و تجربه معمول باشد و جنبه فردي تربيت را با همفكري متقابل شناسايي كنند و به چاره جويي نقصها و كمبودها بپردازند.
     همكاري خانه و مدرسه معلم را در شناخت مسائل ياري ميدهد و جنبه كلي روشها و مقاصد تربيت عمومي را با ضرورتهاي عيني تربيت فرد هماهنگ ميكند. شناسايي كودكان و نوجوانان مستلزم آگاه بودن مربي به آن خصوصيات فكري و عاطفي و رفتاري كودك است كه در مدرسه ظاهر نميشوند و از شرايط خانوادگي نشأت ميگيرند يا فقط در خانه و در ارتباط با محيط خانوادگي مجال ظهور و رشد دارند. براي مربي و معلمنيز در مساله تربيت و تعليم گاه و بيگاه مسائلي پيش ميآيد كه چارهجويي آنهامستلزم آگاهي از علتهايي است كه از شرايط خانوادگي ناشي ميشوند.
     در انجمنهاي امروزه سعي بر اين ست كه گروه متجانستري كه ديد و نظر تربيتي وسيعتر دارند به عنوان اعضاي انجمن برگزيده شوند و كار سالانه انجمنها بيش از آنكه با نحوه اداره و تجهيز مدرسه و تهيه وسايل در ارتباط باشد با مسائل تربيتي و دشواريهايي كه مربي و معلم در جريان كار روزانه تعليم و تربيت با آنها برخورد ميكنند پيوند داده شود، سعي ميشود همكاري و همفكري مستمر اوليا و مربيان به منظور چارهجويي دشواريهاي روزمره و در جستوجوي روش بهتر و موثرتر تربيتي براي حل مسائل خاصي باشد كه در مجموعه روشهاي تربيتي پيشبيني نشدهاند و براي آنها از تجربههاي قبلي و مكتوب الگو و علاج مشخص به دست نيامده است. هنوز هم در اين زمينه تا حصول مقصود فاصله بسيار است.www.zibaweb.com
      از طرفي پيگيري توصيه ها و تصميم هاي انجمنها تا حصول نتيجه نهايي و احساس اينكه بررسيها و بحثها و نتيجه گيريها عملا سودبخش بوده است، بر قوام و دوام كار انجمنها ميافزايد و ادامه آن تدريجا انجمنها را در جهت مطلوب قرار ميدهد. يكي از عموميترين و موثرترين روشها براي جذب مشاركت والدين و اولياي مدرسه، توسعه انجمنهاي اوليا و مربيان در مدارس است. اين نشستها و گردهماييها بايد محتواي آموزشي داشته باشد.
      خلاصه كلام آنكه نظارت، هدايت و حمايت مستمر والدين ميتواند موجبات رشد شخصيت و پيشرفت مطلوب تحصيلي فرزندانشان را فراهم آورد. معذلك خيلي از اولياي دانش آموزان به علل گوناگون از كار خود سر باز ميزنند و اين امر را فقط برعهده خود مدرسه و مربيانش ميگذارند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: فرهنگی، مربوط به خانواده، ،
نويسنده : پروین زینالی(مدیر سایت)