تشکیل انجمن اولیا و مربیان
تشکیل انجمن اولیا و مربیان

شرح وظایف انجمن های اولیاء و مربیان واحد آموزشی

1.   تأمین مشارکت فکری، فرهنگی، عاطفی و آموزشی اولیا و تقویت هماهنگی و همسویی تربیتی و آموزشی خانه و مدرسه؛

2.      برنامه ریزی و تشکیل جلسات عمومی اولیای دانش آموزان؛

3.      برنامه ریزی و تصمیم گیری جهت تشکیل جلسات آموزش خانواده؛

4.      همکاری و مشارکت با شورای معلمان در برگزاری کلاس های فوق برنامه؛

5.      مشارکت در اجرای برنامه های کارآموزی هنرجویان در هنرستان ها؛

6.   همکاری و مشارکت با مدیر مدرسه در اجرای فعالیت های پرورشی، برگزاری اردوهای دانش آموزان و بازدید از مراکز علمی، آموزشی و فرهنگی؛

7.   همکاری و مشارکت درباره چگونگی قدردانی از کارکنان، اولیا و دانش آموزان و اعضاء شوراهای مدرسه با رعایت ضوابط و مقررات مربوط؛

8.   جلب همکاری اولیای دانش آموزان جهت مشارکت و کمک به ارتقای کیفیت فعالیت های مربوط و ارائه پیشنهادهای لازم به مدیر مدرسه؛

9.   تلاش و همکاری برای جلب مشارکت اولیای دانش آموزان، صاحب حرَف، افراد خیّر و مؤسسات خیریه در تأمین امکانات مورد نیاز و بهبود اداره امور مدرسه؛

10.  نظارت بر چگونگی اخذ کمک های مردمی با رعایت قوانین و مقررات مربوط؛

11.  تشکیل شورای مالی مدرسه با عضویت مدیر مدرسه، رئیس انجمن و نماینده شورای معلمان در اولین جلسه انجمن؛

12. نظارت بر نحوه هزینه وجوه حاصل از کمک های مردمی، خدمات فوق برنامه، سرانه دانش آموزان و کمک های شوراهای آموزش و پروش از طریق شورای مالی، و مطابقت موارد هزینه با برنامه های مصوب شورای مدرسه؛

13.  بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به سرویس رفت و آمد دانش آموزان؛

14.  انتخاب نماینده برای شرکت در شورای مدرسه؛

15.  انجام اموری که براساس بخشنامه های انجمن مرکزی اولیا و مربیان به عهده انجمن مدرسه محول می گردد.

تبصره 1 ـ  در مدارس بزرگسالان و مدارس کم جمعیتی که برابر آئین نامه انجمن مرکزی اولیا و مربیان، امکان تشکیل انجمن نمی باشد، وظایف انجمن به مدیر مدرسه و اگذار می شود. (به استناد بخشنامه شماره 23/3455 برگزاری انتخابات انجمن اولیا و مربیان مورخ 2/7/84)

تبصره 2 ـ  مدارس ضمیمه و مدارسی که به صورت مجتمع (ابتدایی، راهنمایی تحصیلی و متوسطه) توسط یک مدیر اداره می شوند، می توانند در صورت تمایل مدیر، انجمن اولیا و مربیان را به صورت مشترک تشکیل دهند. 

ج) چگونگی انتخاب اعضا و تشکیل انجمن اولیا و مربیان

ماده 18 ـ  برای برگزاری انتخابات، حضور حداقل نیمی از اولیای دانش آموزان ضروری است، در این صورت از میان حاضران عده ای که حائز شرایط عضویت باشند، بر طبق مواد بعدی با اکثریت آرای شرکت کنندگان به عنوان نمایندگان اولیای دانش آموزان در انجمن مدرسه انتخاب می شوند.

تبصره: در صورتی که شمار شرکت کنندگان به حد نصاب نرسد، مدیر مدرسه موظف است که حداکثر ظرف دو هفته، دعوت عمومی را تجدید کند و انتخابات را با حضور عده حاضر انجام دهد.

ماده 19 ـ  عده اولیای منتخب برای عضویت در انجمن مدرسه بر مبنای زیر تعیین می شود:

در مدارسی که عده دانش آموزان آنها کم تر از 300 نفر باشد، عده اولیای منتخب جمعاً هفت نفر خواهد بود که چهار نفر اول، عضو اصلی و 3 نفر بقیه، عضو علی البدل هستند.

در مدارسی که عده دانش آموزان آنها بیش از 300 نفر باشد، به ازای هر 100 نفر دانش آموز اضافی، یک نفر از اولیا بر تعداد اعضای اصلی اضافه می شود ولی عده اعضای علی البدل همچنان 3 نفر خواهد بود.

تبصره: مدارسی که بیش از 900 نفر دانش آموز دارند، حداکثر اعضای اصلی منتخب هریک از آن مدارس، 10 نفر خواهد بود.

ماده 20 ـ  مدت زمان کار انجمن اولیا و مربیان هر مدرسه، یک سال تحصیلی است و در مهرماه هرسال انتخابات بایـد تجـدیـد شـود. اعضای انجمـن سال گـذشته در صـورت برخورداری از شرایط انتخاب، می توانند خود را برای عضویت در انجمن نامزد کنند و بار دیگر انتخاب شوند.

د) شرایط عضویت اولیا در انجمن اولیا و مربیان مدرسه

ماده 21 ـ داوطلب عضویت در انجمن مدرسه باید واجد شرایط زیر باشد:

الف ـ به نظام جمهوری اسلامی ایران، قانون اساسی و ولایت فقیه اعتقاد داشته باشد.

ب ـ دارای اوقات فراغت و توانایی کافی برای انجام وظایف محول شده باشد.

ج ـ پدر یا مادر دانش آموز در همان مدرسه باشد.

د ـ نسبت به مسائل آموزشی و تربیتی علاقه مند و آگاه، و حتی المقدور از سواد خواندن و نوشتن برخوردار باشد.

تبصره 1 ـ  شرایط فوق با اظهار داوطلب و تأیید مدیر مدرسه پذیرفته می شود و چنانچه در طول مدت عضویت، خلاف آنها مشاهده شود پس از تأیید شورای انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش محل، شخص فاقد شرایط با ابلاغ رئیس سازمان استان از عضویت انجمن برکنار خواهد شد.

تبصره 2 ـ  صدور احکام برکناری اعضای انجمن اولیا و مربیان، منحصراً از اختیارات رئیس سازمان استان و رئیس شورای انجمن استان و یا دفتر مرکزی انجمن اولیا و مربیان کشور است.

ماده 23 ـ  مصوبات انجمن با رأی اکثریت اعضای اصلی حاضر در جلسه، معتبر و قابل اجراست.

ماده 24 ـ  اعضای انجمن در اولین جلسه خود ضمن بررسی و قرائت دقیق آئین نامه، از بین اولیای منتخب، افراد زیر را بر می گزینند:

الف) رئیس انجمن            ب) نایب رئیس انجمن            ج) منشی و رابط انجمن 

یاد آوری :

1.   با عنایت به این که (مدیر، معاون، نماینده معلمان و معاون پرورشی) عضو اصلی انجمن هستند، در نتیجه در انتخاب هیأت رئیس حق رأی دارند.

2.    رأی گیری باید به صورت مخفی و با ورقه باشد، ولی شمارش آرا باید به طور علنی انجام گیرد.

3.  اسامی اعضای هیأت رئیسه در برگه مربوط به همراه برگه مشخصات اعضای انجمن اولیا و مربیان به اداره ارسال گردد.

4.  با توجه به آئین نامه اجرایی مدارس، فردی به عنوان مسئول امور مالی انتخاب نمی شود، بنابراین رئیس انجمن امور مربوطه را پیگیری می نماید.

ماده 25 ـ  انجمن مدرسه باید پس از تشکیل، در آغاز هر سال تحصیلی، برنامه کار خود را تنظیم کند و آن را حداکثر ظرف مدت یک ماه برای جلب همکاری اولیا در جلسه عمومی، به اطلاع آنان برساند.

ماده 26 ـ  دعوت برای جلسات عادی و فوق العاده به عهده مدیر مدرسه است و در صورت ضرورت، رئیس انجمن نیز می تواند از اعضا برای شرکت در جلسات دعوت کند.

ماده 27 ـ  انجمن می تواند برای انجام هرچه بهتر وظایف خود، گروه های گوناگونی متناسب با احتیاجات مدرسه از اعضای انجمن و سایر اولیا و مربیان مدرسه تشکیل دهد تا زیر نظر انجمن، و بر طبق مصوبات، آن را در زمینه اهداف مندرج در این آئین نامه، اجرا نماید.

ماده 28 ـ  منشی انجمن در تمام جلسات موظف است که صورت جلسه را در دفتر مخصوص انجمن ثبت کند و پس از قرائت، به امضا حاضران در جلسه برساند و اسامی غایبان را نیز زیر صورت جلسه مشخص سازد.

ماده 30 ـ  نمایندگان دفتر مرکزی، رؤسای سازمان استانها و مدیران مناطق مجازند برای بازرسی، نظارت و رسیدگی به امور انجمن ها و حل مشکلات آنها، به مدارس مراجعه و به نحو مقتضی اقدام کنند.

ماده 31 ـ  در صورتی که حکم ابطال انتخابات و یا انحلال انجمن مدرسه ای به علت رعایت نشدن دقیق مفاد آئین نامه صادر شود، مدیر مدرسه موظف است حداکثر ظرف 15 روز پس از دریافت حکم ابطال یا انحلال، انتخابات جدید را انجام دهد.

ماده 32 ـ  ابطال انتخابات و انحلال انجمن ها از اختیارات رئیس سازمان استان و یا دفتر مرکزی است که پس از بررسی های لازم، حکم انحلال صادر و ابلاغ می شود. انحلال انتخابات در مورد مدارس استثنایی و استعدادهای درخشان از اختیارات سازمان ذیربط بوده و براساس ضوابط انجمن اولیا و مربیان است.

ماده 33 ـ  مدارسی که دارای دوره های مختلف باشند برای هر دوره یک انجمن ویژه آن دوره تشکیل خواهند داد.

تبصره 1 ـ  دوره هایی که مدیرشان مشترک باشد، می توانند با تناسب عده کل دانش آموزان یک انجمن تشکیل دهند.

تبصره 2 ـ  انجمن های مدارسی که مدیرانشان متفاوت، ولی در یک مکان هستند، موظفند در مورد مسائل تجهیزاتی و ساختمانی جلسات مشترک داشته باشند.

ماده 36ـ  مدیر مدرسه موظف است مدت 5 روز پس از انجام هریک از مراحل زیر، یک نسخه از صورت جلسه مربوط را به اداره آموزش و پرورش منطقه ارسال کند:

1.      انتخابات انجمن در ابتدای هرسال تحصیلی

2.  اولین جلسه انجمن و انتخابات هیأت رئیسه، همراه فهرست اسامی و مشخصات کامل اعضای اصلی و علی البدل با نشانی منزل و محل کار، میزان تحصیلات، رشته تحصیلی، نوع شغل و شماره تلفن آنان

3.    هرگونه تغییرات مربوطه به اعضای اصلی و جایگزینی اعضای علی البدل

4.    گزارش عملکرد و بیلان سالانه و گزارش فعالیت انجمن

ماده 37 ـ  مسئولیت اجرای صحیح و دقیق مواد این آئین نامه با مدیر مدرسه و رئیس انجمن اولیا و مربیان مدرسه است.

ماده 39 ـ  نظارت بر حسن اجرای این آئین نامه بر عهده ادارات آموزش و پرورش مناطق است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: گزارشات مدرسه، اخبار انجمن، ،
نويسنده : پروین زینالی(مدیر سایت)