آمار مطالب

کل مطالب : 114
کل نظرات : 15

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 2

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 7
باردید دیروز : 121
بازدید هفته : 128
بازدید ماه : 1817
بازدید سال : 13622
بازدید کلی : 13957

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان انجمن اولیا و مربیان و آدرس angoman11.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 121
بازدید هفته : 128
بازدید ماه : 1817
بازدید کل : 13957
تعداد مطالب : 114
تعداد نظرات : 15
تعداد آنلاین : 1


تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : مهناز شریفی فر(مدیر سایت)
تاریخ : شنبه 10 دی 1394
نظرات

گزارش آذرماه

برگزاری کار گروه مالی
شرکت در جلسه روسای انجمن و اولیا در اداره آموزش و پرورش
اردوی قم با حضور جناب آقای نظریان و کارشناس بسیج منطقه
شرکت در المپیاد ورزشی درون مدرسه ای با حضور کارشناسان تربیت بدنی منطقه و جناب آقای نظریان
کوهپیمایی تفریحی دانش آموزان همراه اولیا
 
تعداد بازدید از این مطلب: 104
موضوعات مرتبط: گزارشات ماهانه , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : مهناز شریفی فر(مدیر سایت)
تاریخ : سه شنبه 7 دی 1394
نظرات

دلایل اهمیت و ضرورت راهنمایی و مشاوره شغلی

- زندگی شغلی بسیاری از جنبه های زندگی شخصی، خانوادگی و اجتماعی و فرهنگی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. زندگی شغلی یکی از تعیین کننده های اساسی سرگذشت زندگی هر فرد است.

- ارتباط بین زندگی شغلی و سلامت روان، رضایت شغلی و رضایت از زندگی

- وجود تفاوتهای فردی از نظر جسمانی، نیازها، هدف ها، جهان بینی، ویژگی های شخصیتی، جنسیت، سن، استعداد، قابلیت ها، توانایی ها، رغبت ها، تجربیات و در نتیجه بی همتایی هر شخص

- داشتن اراده و اختیار و حق انتخاب و تصمیم گیری هر شخص در تعیین سرنوشت خود از جمله انتخاب و تصمیم گیری شغلی که یکی از تعیین کننده های اصلی زندگی هر فرد است.

- تنوع و تعدد مشاغل و تغییرات و تحولات علمی و فناوری، زندگی اقتصادی و اجتماعی و در نتیجه تغییر و تحولات دنیای کار و تغییر و تحولات شغلی

- لزوم داشتن تحصیلات، آموزش کارآموزی شغلی و آماده شدن برای انجام وظایف و فعالیت های شغلی از طریق یک نوع طرح ریزی علمی و منطقی

- وجود مسائل و مشکلات شغلی و لزوم برطرف کردن آنها

- بهره برداری بهینه از امکانات فردی و جامعه و در نتیجه توسعه رفاه فردی و اجتماعی

 

انتخاب شغل

تعریف انتخاب شغل

انتخاب شغل عبارت است از کمک به فرد به خود شناسی، حرفه و شغل شناسی و ایجاد تناسب بین خصوصیات، اهداف، ارزش ها، نیازها، توانمندی ها و محدودیت ها و فرصت ها و امکانات و موقعیت های شغلی

- انتخاب شغل ممکن است معلوم بدارد که آیا شخص شغلی پایدار خواهد داشت یا بی کار خواهد ماند

- انتخاب شغل ممکن است به شکست یا پیروزی در زندگی بیانجامد

- انتخاب شغل نشان می دهد که فرد از کار خویش لذت خواهد برد یا از آن نفرت خواهد داشت

- انتخاب شغل در تمام جنبه های زندگی موثر است

- انتخاب های شغلی معلوم می دارد که آیا جامعه می تواند از تمام نیروی انسانی بهره برداری کند یا خیر

شرایط لازم برای انتخاب شغل

1- وجود محرک و انگیزه برای انتخاب شغل

2- وجود چندین شغل برای انتخاب

3- آزادی و استقلال برای انتخاب

محدودیت های انتخاب شغل

هر انسانی حق دارد و باید که فرصت انتخاب شغل خود را داشته باشد. اما همیشه محدودیت هایی در این زمینه وجود داشته که انتخاب آزادانه را از شخص سلب کرده است.

 

محدودیت شغلی عبارتند از:

1- محدودیت های فردی

2- محدودیت های غیر دموکراتیک

3- محدودیت های اجتماعی و فرهنگی

 

عوامل موثر در انتخاب شغل

1- فردی و شخصی: وضعیت جسمانی، هوش، استعداد، توانایی ها، رغبت ها، جنسیت، سن، تخصص و مهارت، محدودیت ها

2- اجتماعی و فرهنگی: خانواده، اقوام، مدرسه، دین، مسائل ارتباط جمعی، وضعیت اقتصادی جامعه، بازار کار، فرصت های شغلی، پایگاه شغل در جامعه

3- خصوصیات شغل: وظائف و مسئولیت ها، محل کار، محیط کار، حقوق و مزایا با حاصل و نتیجه کار

4- عوامل متغیر در اشتغال: تغییر نوع کارکنان، تغییر در میزان ساعات کار، نوع اقتصاد

 

مشکلات انتخاب شغل

1- عدم انتخاب

2- شک و تردید( انتخاب مشکوک)

3- بلاتصمیمی و بلاتکلیفی

4- انتخاب نامعقول

 

اطلاعات شغلی

انتخاب آگاهانه، آزادانه، سنجیده و همه جانبه، و طرح ریزی آگاهانه، معقول و همه جانبه، طرح ریزی زندگی شغلی بدون اطلاعات مرتبط با انتخاب و طرح ریزی زندگی شغلی ممکن نیست.

اطلاعات شغلی چیست: هر نوع اطلاعات یا تمام اطلاعاتی است که فرد را از ماهیت، وظائف، حقوق و مزایا، محل کار، شرایط کار، محیط کار، ابزار و وسائلی که فرد در هنگام کار با آنها سرو کار دارد و از حاصل و نتیجه کار آگاه می سازد. اهم آنها به شرح زیر است

- تعریف و توصیف ماهیت شغل

- وظائف و فعالیت های شغل

- حقوق و مزایا

- اوقات کار

- محل و محیط کار

- پیشرفت و ارتقاء شغلی

- پایگاه اجتماعی شغل

- شرایط احراز( خصوصیات جسمانی، توانایی های روانی، سن، جنس، مدرک تحصیلی، تجربه)

- مدت آموزش

- نحوه ورود به شغل

- بازار کار( تعدادشاغلین و پراکندگی آنها در محل، منطقه، کشور، دنیا)

- وضعیت و شرایط اقتصادی و فرهنگی جامعه و ارتباط آن با اشتغال

 

فرایند انتخاب یک شغل

الف- مطالعه و بررسی خویشتن

ب- بررسی مشاغل، دنیای کار، بازار کار، نیاز جامعه، محیط کار

ج- بررسی خانواده های شغلی

د- جمع آوری اطلاعات در مورد خانواده های شغلی

ه- تغییرات روندهای شغلی را مطالعه کنید

و- یادداشت کردن ایده های شغلی

ز- گفتگو با مردم و مشاور

ح- انتخاب دو یا سه حرفه و بررسی جامع و عمیق آنها

ط- در نظر داشتن این موضوع که شما و حرفه تغییر خواهید کرد

ی- انتخاب شغل

 

 

تعداد بازدید از این مطلب: 276
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : مهناز شریفی فر(مدیر سایت)
تاریخ : سه شنبه 24 دی 1394
نظرات

هدایت تحصیلی و انتخاب رشته در پایه نهم :


انتخاب رشته در پایه نهم در سه شاخه علوم نظری،کار و دانش و فنی و حرفه ای اتجام خواهد پذیرفت و در پایه دهم دانش آموز می تواند براساس شاخه ای که انتخاب نموده، رشته مورد نظر را انتخاب نماید   دانش آموزی که در پایه نهم شاخه یا رشته خود را به صورت قطعی  انتخاب می نماید، در پایه دهم تکلیف انتخاب رشته برای همه دانش آموزان مشخص است بر اساس آخرین مصوبه

آموزش وپرورش دروس سال دهم تعیین شده است و کتابهای جدید در حال چاپ می باشد .


ترکیب اعضای هدایت تحصیلی واحد آموزشی: مدیر مدرسه-مشاور مدرسه-دبیران دروس مرتبط هر رشته


ماده 10 آیین نامه هدایت تحصیلی:
انتخاب شاخه/رشته تحصیلی دانش آموزان بر اساس ملاک هایی که در این آیین نامه مطرح شده است در پایان دوره اول متوسطه انجام می شود.


ماده 11 آیین نامه هدایت تحصیلی:
1-11 در شاخه نظری دانش آموزان به یکی از رشته های ادبیات و علوم انسانی، معارف  اسلامی و علوم تجربی و ریاضی وفیزیک هدایت خواهند شد.


2-11 در شاخه کاردانش و فنی و حرفه ای مطابق با ضوابط مربوط دانش آموزان به یکی از زمینه، گروه و رشته هدایت خواهند شد.


 

5-11 هدایت تحصیلی دانش آموزان واحدهای آموزشی بزرگسالان، ایثارگران، استعدادهای درخشان، استثنایی، داوطلبان آزاد و دانش آموزان تطبیقی همانند دانش آموزان عادی است.

- علوم تجربی و ریاضی و فیزیک
مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هر یک از درس های ریاضی و علوم تجربی، در سه پایه در دوره متوسطه اول بدون ضریب کمتر از 42 نباشد.
نمره درس ریاضی و علوم تجربی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می گردد.
مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل 252 باشد. یعنی به عبارت دیگر چنانچه نمرات هر درس را در ضریب آن جمع نماییم و حاصل جمع آن را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسیم نماییم معدل رشته باید حداقل 14 باشد.


2-16- رشته ادبیات و علوم انسانی
مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور در هر یک از درس های زبان و ادبیات فارسی، عربی و مطالعات اجتماعی در سه پایه دوره متوسطه اول بدون ضریب کمتر از 42 نباشد.
نمره درس زبان و ادبیات فارسی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 4 محاسبه می شود.
نمره درس مطالعات اجتماعی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می شود.
نمره درس عربی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 2 محاسبه می شود.
مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل 378 باشد. یعنی به عبارت دیگر چنانچه نمرات هر درس را در ضریب آن جمع نماییم و حاصل جمع آن را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسیم نماییم معدل رشته باید حداقل 14 باشد.

 


4-16- شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش

 


مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریورهر یک از درس های ریاضی، کار و فناوری در سه پایه دوره اول بدون ضریب کمتر از 36 نباشد.
نمره درس ریاضی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 2 محاسبه می شود.
نمره درس کار و فناوری در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می شود.
مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل 180 باشد. یعنی به عبارت دیگر چنانچه نمرات هر درس را در ضریب آن جمع نماییم و حاصل جمع آن را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسیم نماییم معدل رشته باید حداقل 12 باشد.

 


تبصره 4-16- شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش
پس از تعیین شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش در پایان دوره اول متوسطه و ثبت نام اولیه در هنرستان مربوطه، هدایت دانش آموزان برای ورود به زمینه، گروه و رشته مورد نظر بر اساس بررسی های مشاوره
ای و نظر فنی کمیته هدایت تحصیلی مستقر در هنرستان مربوطه صورت می گیرد.

 

تعداد بازدید از این مطلب: 97
موضوعات مرتبط: فرهنگی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


به وبلاگ انجمن و اولیا خوش آمدید


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود